Abuzul de putere săvârșit în exercitarea funcției publice indiferent de statut, structura sau poziție ierarhică, în scopul obținerii unui profit personal, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, persoană fizică sau juridică.
Fapta funcționarului care, direct sau indirect, pretinde ori primește bani sau alte foloase care nu i se cuvine ori acceptă promisiunea unor astfel de foloase sau nu o respinge, în scopul de a îndeplini, a nu îndeplini ori a întârzia îndeplinirea unui act privitor la îndatoririle sale de serviciu sau în scopul de a face un act contrar acestor îndatorriri.
Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase, în modurile și scopurile arătate mai sus.
Primirea de către un funcționar, direct sau indirect, de bani ori de alte foloase, după ce a îndeplinit un act în virtutea funcției sale și la care era obligat în temeiul acesteia.
Primirea ori pretinderea de bani sau alte foloase ori acceptarea de promisiuni, de daruri, direct sau indirect, pentru sine ori pentru altul, săvârșită de către o persoană care are influență sau lasă să se creadă că are influență asupra unui funcționar pentru a-i determina să facă ori să nu facă un act ce intră în atrubuțiile sale de serviciu.
Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să REFUZI categoric și ferm orice ofertă care se referă la primirea unor sume de bani ori cadouri în schimbul neîndeplinirii atribuțiilor tale de serviciu!
Încearcă să identifici persoana care ți-a făcut o ofertă și să reții cât mai multe detalii ori asigurăte că o poți identifica ulterior!
Încearcă să ai martori, de exemplu colegi care lucrează în apropierea ta!
Reține sau notează-ți detaliile dialogului pe care l-ai purtat cu persoana respectivă!
Semnalează imediat această tentativă șefului și autorităților competente prezentând și un raport scris privitor la cele întâmplate!
Acordă atențiea cuvenită lucrării care se referă la persoana care a încercat să îți ofere cadoul ori suma de bani, pentru a nu exista ulterior eventuale reclamații neîntemeiate la adresa ta!
Dacă anticipezi că o anumită persoană va insista să îți ofere MITĂ, nu ezita să urmezi procedura legală și să formulezi un denunț!
Însușește-ți foarte bine prevederile legislației care reglementează activitatea pe care o desfășori!
Abordează ferm orice relație cu cetățeanul, corect și manifestând respet pentru a nu da impresia că ai fi dispus să accepți ceva în schimbul integrității!
Acordă atenția cuvenită tuturor solicităților și nu lăsa impresia că nu ești suficient de motivat ori că ești foarte ocupat și solicitările nu vor fi rezolvate în termen!
Încearcă să anticipezi situațiile în care o persoană ar putea fi tentată să-ți ofere sau să-ți promită bani ori cadouri în schimbul nerespectării îndatoririlor de serviciu!
Refuză orice ofertă și explică persoanei respective care sunt consecințele legale la care se expune!
Nu accepta nici u compromis/excapție în activitatea ta. Corupția apare și se manifestă pornind de la ”micile favoruri”!
Nu accepta servicii gratuite din partea unor persoane care într-o perioadă viitoare ar putea fi interesate să-ți solicite la rândul lor diverse ”privilegii”!
080055555
Prin intermediul liniei telefonice, care este activă 24/24, 7 zile pe săptămână, cetăţenii pot sesiza CNA despre cazurile de corupţie.
022-257-333
Prin intermediul liniei telefonice, care este activă în orele de program (08.00 – 17.00, de luni pînă vineri), cetăţenii pot sesiza subdiviziunea de securitate internă a CNA despre actele de corupţie comise de angajaţii CNA.