Nr. |
Etapa |
Rolul Consiliului Elevilor |
Rolul profesorului coordonator |
1. |
Identificarea problemei Cum membrii Consiliului Elevilor (CE) pot afla dacă în școala lor există bullying?
|
- Este atent la relațiile/ comunicarea dintre elevi;
- Întreabă elevii despre cum se simt în școală și cum sunt relațiile lor cu colegii;
- Informează elevii despre bullying și încurajează să comunice asemenea cazuri cunoscute dirigintelui sau unui adult de încredere;
- Reprezentantul(a) grupei în Consiliul Elevilor comunică despre cazurile de bullying despre care a aflat;
|
- Manifestă deschidere pentru discuții cu elevii despre bunăstarea emoțională și siguranță.
- Acceptă/ respectă ideile elevilor;
- Observă zilnic relațiile/comunicarea dintre elevi;
- Oferă CE informații despre bullying;
- Asigură funcționarea boxei de încredere (regulamentul privind utilizarea, informarea personalului și a elevilor, organizarea analizei mesajelor și reacționării la acestea etc.);
- Încurajează elevii să sesizeze anonim cazuri de bullying.
|
2. |
Cercetarea problemei Prin ce metode/ instrumente membrii CE pot afla de la colegii lor despre: cine este afectat de bullying; cât de frecvent și în ce spații/locuri se întâmplă acesta, precum și alte detalii?
|
- Discută liber cu elevii;
- Aplică chestionare anonime direct sau online;
- Organizează interviuri cu persoanele implicate/ martorii în situații de bullying;
- Încurajează elevii să utilizeze boxa de încredere/ anonimă;
- Observă comportamente despre calitatea relațiilor dintre elevi, conform unor criterii.
|
- Deșfășoară ședințe cu elevii despre bullying;
- Aplică cu elevii metoda „harta școlii/ comunității” pentru studierea nevoii/ sentimentului de siguranță al elevilor;
- Sprijină CE în aplicarea diverselor metode și tehnici, inclusiv a tehnologiilor informaționale.
|
3. |
Identificarea soluțiilor posibile:Ce fel de idei/ soluții posibile poate propune CE pentru a preveni bullyingul?
|
- Elaborează mesaje de încurajare pentru victime;
- Predă teme legate de bullying în cadrul orelor de curs;
- Facilitează și/sau participă la traininguri de dezvoltare personală;
- Inițiază discuții informale în cămin și în alte spații pentru tineri.
|
- Sprijină CE în identificarea soluțiilor;
- Facilitează abordarea problemei de către mai mulți specialiști din școală (psiholog școlar, diriginți);
- Organizează colectarea de idei în cadrul activităților de educație nonformală, de exemplu, teatrul social.
|
4. |
Sesizarea persoanelor responsabile din instituție despre problemă:Cui CE prezintă informația colectată și soluțiile posibile referitor la prevenirea bullyingului?
|
- Elaborează un raport al constatărilor și recomandărilor la subiect;
- Transmite raportul către persoanele responsabile din școală (profesorul coordonator, cadre didactice, psiholog școlar, administrația școlii);
- Participă la ședințele Consiliului de Administrație;
- Elaborează procesul-verbal de la ședința CE.
|
- Sprijină CE pentru elaborarea raportului;
- Asigură/ facilitează transmiterea către persoanele responsabile a constatărilor raportului și a propunerilor elaborate de membrii CE.
|
5. |
Analiza de către persoanele responsabile a datelor și soluțiilor prezentate:Ce acțiuni pot efectua responsabilii pentru a avea o imagine completă despre situația raportată? |
- Discută cu persoanele responsabile pentru eventuale detalieri ale informațiilor din raport;
- Discută cu administrația despre problemele/ aspectele abordate în raport.
|
- Analizează informațiile și soluțiile propuse de către elevi;
- Convoacă ședințe cu ceilalți adulți din școală sau cu specialiști din afară pentru a analiza informațiile;
- Organizează colectarea de informații suplimentare, dacă este nevoie;
- Desfășoară convorbiri individuale cu persoanele vizate;
- Sesizează organele competente pentru investigarea unor cazuri grave, dacă este cazul.
|
6. |
Feedbackul primit de la persoanele responsabile:Cum persoanele responsabile pot informa CE despre acțiunile întreprinse din momentul sesizării? |
- În cadrul ședinței membrilor Consiliului Elevilor;
- Prin intermediul coordonatorului CE;.
- La ședința comună a administrației școlii și a CE
|
- Organizează întâlniri între CE și administrația și/ sau alte persoane responsabile.
- Asigură un răspuns în scris sau oral din partea administrației privind acțiunile întreprinse în cadrul școlii (de către cadre didactice, psiholog, administrație).
|
7. |
Feedbackul oferit elevilor:Cum CE poate informa colegii despre toate acțiunile întreprinse din momentul sesizării?
|
- La adunări, prin intermediul reprezentantului clasei;
- Prin comunicări în cadrul careului școlar;
- Prin anunțuri, note informative;
- Prin rețelele de socializare.
|
- Sprijină CE în procesul de organizarea a întâlnirilor cu ceilalți elevi;
- Informează elevii și comunitatea școlară, cu date complete și măsurabile, despre acțiunile de prevenire a bullyingului.
|
8. |
Monitorizare/ evaluare:Ce poate observa/ analiza CE după ce a primit feedback de la persoanele responsabile? |
- Ce rezultate concrete se obțin în urma acțiunilor întreprinse de cei responsabili?
- Cât de eficace sunt soluțiile aplicate de persoanele responsabile?
- Care este dinamica situației (să observe schimbările, să discute cu elevii etc.)?
|
- Cum sunt ghidați și susținuți elevii în procesul de analizare a rezultatelor/ schimbărilor?
- Cum se implică profesorii în formarea sistemică a competențelor personale și sociale?
|