La data de 17 decembrie curent, în cadrul proiectului de subvenție locală „Dezvoltarea capacităților Colegiului de Ecologie în cadrul educației și formării profesionale tehnice ecologice”, implementat cu suportul Agenției de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) prin intermendiul proiectului “Comunicat_la data de 17 decembrie 2020”.


Colegiul de Ecologie din Chișinău a organizat o sesiune de promovare a conceptului Ecologizarea Învățământului Profesional Tehnic pentru o Economie Verde.

Evenimentul s-a desfășurat online pe platforma GoogleMeet și a avut drept scop informarea și sensibilizarea directorilor și profesorilor din învățământul profesional tehnic privind Ecologizarea învățământului profesional tehnic pentru o economie verde.

Ecologizarea învățământului profesional tehnic este una dintre cele mai bune modalități pentru a iniția procesul de ecologizare a viitorului. Acesta are un impact direct asupra proceselor de muncă, asupra industriilor, companiilor și asupra persoanelor fizice (UNESCO). Este cunoscut faptul că „marea accelerare” a activităților sociale și economice a transformat relația omenirii cu mediul. Din 1950, populația lumii s-a triplat, ajungând la 7,5 miliarde; numărul celor care locuiesc în orașe mari a crescut de patru ori, atingând la peste 4 miliarde; producția economică a crescut de 12 ori, în paralel cu o creștere similară a folosirii îngrășămintelor pe bază de azot, fosfat și potasiu; iar consumul de energie primară a crescut de cinci ori. În perspectivă, aceste evoluții globale vor continua probabil să mărească presiunile asupra mediului. Prognozele arată că până în 2050 populația lumii va crește cu aproximativ o treime, ajungând la 10 miliarde. La nivel mondial, utilizarea resurselor s-ar putea dubla până în 2060, cererea de apă crescând cu 55 % până în 2050, iar cererea de energie cu 30 % până în 2040. De asemnea, “Schimbările necesare s-ar produce numai prin schimbarea atitudinii și a comportamentului nostru!”, a fost meționat încă în 1992 la Rio de Janeiro în cadrul „Summit-ul Pamântului. Plan de susținere a dezvoltării durabile”. Irina Bokova, Director-General of UNESCO comunica că „Este nevoie de o schimbare fundamentală în felul în care recunoaștem rolul educației în dezvoltarea globală, deoarece are un impact catalitic asupra bunăstării a indivizilor și a viitorului planetei noastre. Acum, mai mult ca oricând, educația are responsabilitatea de a fi în legătură cu provocările și aspirațiile secolului XXI, și să încurajeze valorile și abilitățile necesare pentru o creștere durabilă și favorabilă incluziunii și unui mediu de viață pașnic”. Așa dar “Școlile, instituțiile de învățământ și universitățile sunt cele mai în măsură pentru a discuta cu elevii, cu părinții și cu întreaga comunitate despre schimbările necesare pentru o tranziție de succes. Sunt necesare recalificarea și perfecționarea proactive pentru a valorifica beneficiile tranziției ecologice. Un rol important al Fondului social european. În plus, aflat în stadiu de propunere, va fi sprijinirea forței de muncă din Europa în obținerea competențelor necesare pentru a face tranziția dinspre sectoarele în declin către sectoarele în creștere și a se adapta la noile procese.” (2019: Pactul Ecologic European pentru Uniunea Europeană (UE) și pentru cetățenii săi).

Ecologizarea instituțiilor ÎPT este o sarcină de conducere. Responsabilitățile și răspunderile sunt fixate pe toate nivelurile: management, personal (atât tehnic, cât și administrativ) și studenți. La eveniment, au fost aduse exemple privind integrarea la nivel de instituție a educației pentru dezvoltare durabilă: Ecologizarea campusului (reducerea consumului de energie / utilizarea eficientă a energiei; reducerea consumului de apă și a poluării; reducerea producerii și reciclării deșeurilor; controlul și manipularea corectă a materialelor nocive; minimizarea poluării aerului; călătorie și transport ecologic; alimente și servicii alimentare sănătoase și ecologice; amenajarea ecologică și considerarea biodiversității pe terenul școlar; construcții și clădiri ecologizate); Integrarea sustenabilității în curriculum și în procesul de instruire (Crearea de noi cursuri de instruire sau module privind tehnologiile sau procedurile ecologice; Adaptarea conținuturilor și instruirilor relevante; Formarea cadrelor didactice cu competențe verzi; Consolidarea cunoştinţelor din domeniul tehnologiilor verzi şi a abilităţilor de comunicare în cursul pregătirii pentru lumea reală; Înţelegrea tehnologiilor moderne ca soluţii ale limitărilor de mediu pe parcursul dezvoltării tehnicii şi tehnologiei; Integrarea în programele de studiu a sarcinilor relevante pentru formarea abilităților/competențelor verzi); Consolidarea valorilor ecologice prin atitudini și practici verzi (respectarea prevederilor actelor normative și reglementărilor aplicabile; tratamentul echitabil al personalului și al studenților și respectarea principiului nediscriminării; respectarea și luarea în considerare a problemelor de mediu, inclusi protecția ecosistemelor și a biodiversității; luarea în considerare a necesităților și intereselor viitoarelor generații; PT sunt orientate spre valori și obiective ale dezvoltării durabile); etc.

În concluzie, ecologizarea este o parte a managementului integrat al calității instituției de învățământ. Abordarea privind ecologizarea la nivel de instituție a educației pentru dezvoltare durabilă, precum și întegrarea competențelor verzi de bază la toate meseriile/ specialitățile din ÎPT sunt actuale și esențiale.