Procesul educațional în baza paradigmei educaționale STEAM
- noiembrie 3, 2023
- admin
- 0
În perioada 31.10 – 02.11.2023 în IP Colegiul de Ecologie din Chișinău s-a desfășurat Programul de formare și dezvoltare strategică a cadrelor didactice din cadrul învățământului profesional tehnic în contextul inovativ al educației STEAM Procesul educațional în baza paradigmei educaționale STEAM. Activitatea a întrunit întreg colectivul profesoral.
În deschiderea Sesiunii de formare, dna Nina Negara – directorul Colegiului, a menționat că conținutul activității de formare este orientat în exclusivitate spre valorificarea și dezvoltărea competențelor profesionale a cadrelor didactice. Programul este conceput ca o sursă de studiu și dezvoltare a competenţelor aplicative și acordarea flexibilității în procesul de integrare profesională în baza Temei de cercetare selectate de colectiv pentru anul curent de studii: Implementarea educației STEAM, o abordare modernă a procesului de predare- învățare în învățământul profesional tehnic.
Dnul Vasilachi Octavian – șef CÎRDÎP, Coordonator program formarea menționat, că este o premieră pentru Centrul de Formare Continuă și LEADERSHP din cadrul Universității Pedagogice de Stat ,,Ion Creangă” când echipa de formatori este invitată în instituție pentru un Program de formare, pentru întreg colectivul profesoral.A specificat,că durata cursului este de 90 ore – 30 ore sincron; 30 ore practice; 30 lucru individual.
Dnul Vasilachi Octavian, a subliniat faptul, că Curriculumul Programului s-a axat pe formarea de competențe profesionale:
- Competențe la nivel de cunoaștere și înțelegere. Conceptualizarea educației STEM ca factor eficient a majorării calității educației în sistemul profesional tehnic.
- Competențe la nivel de aplicare. Aplicarea principiilor și a normelor educației STEM în scopul sporii competitivității profesionale a absolvenților din învățământul profesional tehnic.
- Competențe la nivel de integrare. Dezvoltarea, în cadrul educației STEM, a spiritului antreprenorial și de cooperare eficientă în vederea asigurării calității serviciilor prestate. Validarea inițiativelor inovatoare în vederea valorificării potențialului personal și profesional prin realizarea proiectelor STEM/STEAM/STREAM.
Formatorii:
Achiri Ion – dr. conferențiar universitar, Verdeș Tatiana – dr. conferențiar universitar au planificat sesiunile pe module tematice/unități de conținut:
- Ce este educația STEM?
- Relevanța eucației STEM – abordări și practici actuale.
- Principiile de bază ale educației STEM.
- Aplicabilitatea STEM în învățământul profesional tehnic.
- Metodologia elaborării și realizării proiectelor STEM/STEAM/STREAM.
- Managementul schimbării – abordarea inovativă a procesului predare –învățare-evaluare prin implementarea paradigmei educația STEM.
Programul a fost bine structurat, interesant și dinamic. S-a pus accent pe următoarele finalități de studii:
- recunoațterea în diverse contexte aspectele semnificative ale educației STEM;
- planificarea de lecții, utilizând metode și instrumente STEM;
- organizarea procesul de predare-învățare-evaluare în învățământul profesional tehnic prin prisma educației STEM;
- elaborarea și aplicarea proiectelor STEM/STEAM/STREAM în învățământul procesional tehnic.
Ca modalitate de aplicare a cunoștințelor în practică s-a hotărât de comun acord, ca în luna decembrie, la final de semestru să fie organizată o Conferință teoretico-practică unde fiecare catedră metodică să prezinte câte 1-2 Proiecte în bază de STEM/STEAM/STREAM la Programele de formare profesională din Colegiu, în scopul realizarii unui demers didactic activ – participativ, care încurajează creativitatea şi folosirea la maximum a potenţialităţilor elevilorși profesorilor.
Menționăm că, Colegiul de Ecologie tinde să rămână o instituţie prestigioasă de învăţământ profesional tehnic postsecundar din Republica Moldova prin conţinutul şi modernizarea procesului educaţional, dinamismul inovării, implicarea în raporturi strategice de dezvoltare profesională.