Instituția Publică Colegiul de Ecologie din Chișinău
Despre catedra

Ecologia și Protecția Apelor

Catedra „Ecologia și protecția apelor„ este o subdiviziune structurală didactică a Colegiului de Ecologie, care asigură formarea competenţelor specifice și profesionale la programele de formare profesională „0521.1 Ecologia și protecția mediului” și „0521.2 Gospodărirea și protecția apelor”. Fiind o subdiviziune didactico - științifică catedra activează în conformitate cu actele normative și legislative în vigoare ale Republicii Moldova și a altor regulamentelor interne.

Catedra are drept misiune organizarea, asigurarea și realizarea activităților didactice și științifice, a lecțiilor practice și de laborator, a stagiilor de practică, a monitorizării lucrului individual al elevilor cu scopul formării tehnicienilor purtători de cunoștințe teoretice și practice vaste în domeniu, cu abilități de soluționare a problemelor complexe, pentru o încadrare eficientă în câmpul muncii. Societatea contemporană are nevoie de specialiști de înaltă calificare, capabili pentru colaborare și luarea unor decizii constructive, care posedă un nivel înalt de responsabilitate civică.

Misiunea catedrei

Ecologia și Protecția Apelor

Constă în organizarea şi realizarea activităţilor didactice, metodice şi ştiinţifice în cadrul programelor de formare profesională, dezvoltarea competențelor cheie transversale și a competențelor specifice profesionale, precum şi a activităților extracurriculare și extrașcolare.

Obiective instructiv-educative

pentru anul de studii 2023-2024

  1. Elaborarea curriculumurilor la disciplinele de specialitate din perspectiva competențelor verzi, în baza standardelor de calificare;
  2. Promovarea educației pentru mediu  prin activități extracurriculare, cu implicarea elevilor de la toate programele de formare profesională;
  3. Adaptarea documentelor de proiectare curriculară la nevoile reale ale cadrelor didactice și ale elevilor în scopul formării competențelor profesionale și transversale de calitate, în conformitate cu Standardele de calificare Tehnician protecția mediului (tehnician ecolog) și Tehnician în gospodărirea și protecția apelor. Dezvoltarea și perfecționarea activității cadrelor didactice prin implementarea managementului calității;
  4. Colaborarea cu instituțiile de învățământ profesional tehnic în vederea realizării mobilității academice a elevilor și cadrelor didactice, schimbului de informații și literaturii de specialitate și promovarea competențelor verzi;
  5. Colaborarea cu agenții economici din domeniu privind reactualizarea curriculumurilor la disciplinele de specialitate, realizarea stagiilor de practică;
  6. Extensiunea cunoștințelor formate la elevi prin stabilirea relațiilor intra – și interdisciplinare cu respectarea concordanței dintre cunoaștere, aplicare și integrare a competențelor, prin utilizarea unei game variate de strategii de predare-învăţare-evaluare;
  7. Elaborarea suporturilor de curs, ghidurilor metodice la disciplinele de specialitate și stagiile de instruire practică;
  8. Utilizarea eficientă a platformelor educaționale și TIC în procesul de predare/învățare/evaluare în cadrul disciplinelor de specialitate;
  9. Implicarea părinților în procesul de învățare, formare și dezvoltare a elevilor  în scopul încadrării în viața social-economică;
  10. Formarea continuă a cadrelor didactice prin participarea la cursurile de formare continuă, conferințe științifico-metodice, seminare metodice și implementarea managementului calității.
  11. Elaborarea instrumentelor de evaluare a competențelor profesionale și analiza periodică a performanțelor obținute;
  12. Organizarea și desfășurarea activităților cu elevii dotați: olimpiade, concursuri, conferințe științifice, mese rotunde, victorine intelectuale, activități extraşcolare etc;
  13. Evaluarea activităților metodico-didactice în vederea îmbunătăţirii procesului de predare-evaluare, punând accentul pe metode interactive de predare și aplicarea testelor pentru evaluarea randamentului școlar al elevilor și a nivelului de formare a competențelor profesionale;
  14. Promovarea imaginii instituției prin implicarea membrilor catedrei în diverse activități metodico-didactice, extrașcolare, sociale și culturale, la nivel local, național și internațional.
Componența catedrei

Ecologia și Protecția Apelor

Nr. d/oNumele și Prenumele Cadrului DidacticGrad didactic, anul conferirii/confirmării
1.Banari AllaGrad Didactic Superior, Discipline ecologice/ 2023
2.Beznos Sabina (cumul intern)Grad Didactic I, Chimie / 2021
3.Cotorcea CristianGrad Didactic II, Chimie și biologie / 2023
Grad Didactic I, Discipline economice / 2023
4.Guzun RodicaGrad Didactic Superior, Discipline ecologice /2023
5.Motriuc DanielaGrad Didactic II, Discipline tehnice / 2017
6.Munteanu CorinaGrad Didactic I, Discipline biologice / 2020
7.Mușcinschi VasileGrad Didactic II, Discipline tehnice / 2023
8.Pădureț NataliaGrad Didactic II, Biologie/Chimie/Discipline biologice 2018
9.Sîrbu AlaGrad Didactic I, Chimie / 2022
10.Condruc Viorica (cumul extern)Grad Didactic Superior, Discipline ecologice/ 2022
Valorificarea

experienței pedagogice avansate

Nr. d/oNume PrenumeConținutul experimentuluiForma de realizareTermen de realizare
1.Munteanu Corina, profesor de biologie și discipline ecologice, Grad didactic ITema de cercetare: „STEAM – provocări didactice moderne al demersului instructiv- educativ la biologie și discipline ecologice”Prezentare produs PPTSeptembrie 2023 - mai 2024
2.Catedra „Ecologia și protecția apelor” Banari Alla, șefa catedreiTranspunerea prevederilor Standardului de calificare „Tehnician protecția mediului (tehnician ecolog)” în Curriculumul disciplinelor de specialitate în scopul formării competențelor profesionaleAtelier de lucru Colegiul de Ecologie Colegiul „Iulia Hașdeu” din CahulPe parcursul anului de studii 2023-2024
3.Catedra „Ecologia și protecția apelor”Studierea temei de cercetare pentru anul de studii 2023-2024 „Implementarea educației STEAM, o abordare modernă a procesului de predare- învățare în învățământul profesional tehnic”.Participarea la seminare metodice, ateliere de lucru, asistări reciprocePe parcursul anului de studii 2023-2024
4.Catedra „Ecologia și protecția apelor”Atelier de lucru cu tematica „Implementarea educației STEAM, o abordare modernă a procesului de predare- învățare în învățământul profesional tehnic”Atelier de lucru/ prezentarea produselorsem. I –decembrie sem. II – mai, 2023-2024
Direcţiile de activitate a catedrei

Ecologia și Protecția Apelor

  • Elaborarea de curriculumuri la unitățile de curs din componenta opțională și componenta la libera alegere;
  • Încurajarea membrilor catedrei pentru elaborarea notelor de curs, materialelor didactice pentru unitățile de curs, pentru lecţiile practice și de laborator, etc.;
  • Adaptarea şi reactualizarea permanentă a curriculumurilor în funcţie de noutățile științifice în domeniu, precum și de modificările legislaţiei în vigoare;
  • Aplicarea metodelor interactiv-creative și a tehnologiilor TIC în procesul de predare – învățare;
  • Creșterea gradului de responsabilizare prin implicarea tinerilor în mediul educațional, social și economic;
  • Organizarea activităţilor în scopul promovării prestigiului colegiului şi specialităţilor, precum și colaborarea cu agenţi economici;
  • Asigurarea procesului de predare – învățare la disciplinele de specialitate cu cadre didactice de un înalt profesionalism.

Profesionalismul și devotamentul cadrelor didactice sunt axate spre formarea sistemului de competenţe şi abilităţi profesionale specifice domeniului de formare profesională, dezvoltarea competențelor cheie transversale pentru o bună încadrare a absolvenților în viața social-profesională. Pentru a valorifica optimal potențialul elevilor procesul de predare-învățare are la bază metodele activ - creativ, aplicând tehnici interactive cu utilizarea TIC.

Având ca scop formarea unor tehnicieni flexibili şi adaptabili, capabili să gândească strategic şi să găsească soluţii sistemice în rezolvarea problemelor profesionale, paralel cu formarea competențelor profesionale altoim și calități cum ar fi: responsabilitatea, punctualitatea, colegialitatea, exigența, toleranța, spiritul de inițiativă, cooperarea și sociabilitatea, cultivând spiritul creativ, inventiv și estetic.

Profesorii catedrei sunt permanent în perfecțiune, participând la cursuri de formare continuă, seminare, trainig-uri, conferințe, mese rotunde etc.

Catedra deţine un rol important în formarea generaţiilor de tehnicieni.

Pentru societatea contemporană sunt necesari specialişti de înaltă calificare, capabili pentru colaborare, dezvoltarea relaţiilor interpersonale şi adoptarea unui stil de lucru participativ, responsabil, comunicativ şi echilibrat în luarea unor decizii constructive şi în acelaşi timp care posedă un nivel înalt de responsabilitate civică. În contextul reformelor în învățământul profesional tehnic și schimbărilor din societate, catedra prevede de a aborda intensiv toate obiectivele ce ţin de pregătirea tehnicienilor de calificare înaltă pentru domeniile respective de activitate.

Catedra deţine un rol important în formarea generaţiilor de tehnicieni în cadrul domeniilor de formare profesională:

Aplicarea metodelor și tehnologiilor complexe în cadrul procesului instructiv - educativ este orientat spre sporirea eficacităţii procesului de instruire. Aceasta contribuie la optimizarea procesului instructiv - educativ în baza abordării sistemice, complexe şi integrative a fiecărei componente a procesului de instruire, a fiecărei activităţi a profesorului şi elevului, contribuind la dezvoltarea activismului creativ al elevilor atât în sistemul de lecţii teoretice și practice, cât şi în cadrul studiului individual.

Baza tehnică-materială a catedrei

Ecologia și Protecția Apelor

Pentru pregătirea tehnicienilor protecția mediului și tehnicienilor în gospodărirea și protecția apelor include:

  • Laboratorul de Ecologie și protecția mediului;
  • Laboratorul de Biologie și Microbiologie;
  • Laboratorul - atelier „Gospodărirea și protecția apelor”;
  • Cabinetul „Protecția mediului ambiant”;
  • Cabinetul specializat „Rețele și instalații de alimentare cu apă și canalizare”;
  • Cabinetul de Pedologie.

Pentru activitatea metodică profesorii dispun de un cabinet – catedră bine amenajat cu mijloace moderne: un televizor LG pentru activitatea metodico – didactică, calculatoare cu rețea Internet, imprimantă.

De asemenea, dispunem de literatura de specialitate necesară pentru activitatea de instruire și materiale didactico – ilustrative utilizate în procesul de predare – învățare – evaluare.

Odată cu elaborarea curriculumului la specialitățile „Ecologia și protecția mediului” și „Gospodărirea și protecția apelor” este necesară racordarea strategiilor didactice cerințelor curriculumului.

În scopul implementării variatelor metode de predare – învățare interactive și formării competențelor profesionale au fost organizate seminare metodico - științifice:

  • Seminar metodic „Elaborarea categoriilor de itemi pentru evaluarea competențelor profesionale”, atelier de lucru;
  • Seminar științifico – metodic „Elaborarea componentelor obligatorii testului docimologic”;
  • Seminar științifico – metodic „Implementarea metodelor activ – participative în cadrul stagiilor de practică”.

Instruirea activ – participativă și creativă este activitatea prin care profesorul motivează elevii spre învățare, stimulând potențialul creativ, spiritul investigativ, astfel formând competențele transversale și profesionale necesare pentru dezvoltarea personală și încadrarea în câmpul muncii.

Principiile fundamentale promovate în cadrul procesului instructiv – educativ sunt: excelenţă si diversitate academică, echitate si onestitate, generozitate si responsabilitate prin dezvoltarea relațiilor interpersonale și colaborare.

Rapoarte de activitate a catedrei

Ecologia și Protecția Apelor

Raport de activitate

Anul de învățământ 2020 - 2021

Raport de activitate

Anul de învățământ 2021 - 2022

Raport de activitate

Anul de învățământ 2022 - 2023