Piscicultura, ca activitate de creștere a peștelui, efectuată conștient și planificat, se deosebește de pescuit prin formarea unor condiții care satisfac pretențiile alimentare ale oamenilor, condiții în care anumite specii de pești să se simtă bine, să crească, să se înmulțească, pentru ca în ultimă instanță să se obțină produse comestibile (came de pește, icre etc.). Piscicultorii trebuie să dispună de cunoștințe adecvate, în vederea obținerii unei producții piscicole eficiente și de calitate.
Principiile de formare profesională în acest domeniu sunt:
- Perceperea integrității și interdependenții mediului natural, social și tehnologic;
- Abordarea multidisciplinară și interdisciplinară a problemelor și soluțiilor de mediu;
- Corelarea pregătirii profesionale cu progresul tehnico-științific, în vederea asigurării relevanței pentru piața forței de muncă și facilitării trecerii de la învățare și formare la activitatea profesională;
- Asigurarea continuității și mobilității academice.
Tehnician: Realizarea eficientă a obiectivelor specialităţii permite absolvenţilor o integrare socio-profesională de succes. Pregătirea specialiştilor include 4 componente:
-
Componenta fundamentală are drept scop acumularea de către elevi a cunoştinţelor de bază şi formarea competenţelor în următoarele domenii:
- Anatomie, histologie, embriologie
- Hidrobiologie
- Ihtiologie generală
- Biodiversitatea acvatică
- Microbiologie generală
- Metode de conservare, restabilire și ameliorare a resurselor acvatice
- Reproducerea peștilor
- Sistematica peștilor
- Amenajări și construcții în acvacultura
- Zootehnie
- Dezvoltare durabilă și protecția mediului ambient
-
Componenta de formare a abilităţilor şi competenţelor generale va include acumularea cunoştinţelor şi formarea competenţelor în următoarele domenii:
- Protecția civilă
- Retorica
- Tehnologia informației
- Protecția muncii
- Limba străină aplicată
-
Componenta de orientare socio-umanistică. Orice specialist în domeniul, indiferent de - nivelul ierarhic, trebuie, în primul rînd, să posede cunoștințe de ordin general, care să-l caracterizeze ca o persoană inteligentă, armonios dezvoltată. Această componentă va include asimilarea cunoștințelor și formarea competențelor în următoarele domenii:
- Bazele antreprenoriatului
- Filozofie
- Etica profesională
- Bazele legislaţiei
-
Componenta de orientare spre specializare. este axată pe profilul agricol, insistînd asupra modalităților practice de formare a gîndirii, pe capacitatea de efectuare a studiilor de piață în vederea asigurării adaptabilității la cerințele pieței. Această componentă va include asimilarea cunoștințelor și formarea competențelor, ținînd cont de specializări, în următoarele domenii:
- Acvaristica
- Ciprinicultura
- Sturionicultura
- Nutriția și alimentația animalelor acvatice
- Salmonicultura
- Exploatarea fondului piscicol din bazine naturale și artificiale
- Procesarea și controlul producțiilor în acvacultura
- Culturi acvatice superintensive
Categorii / grupuri de profesii pe domenii de activitate
- Ameliorator principal
- Şef sector (în pescuit si acvacultura)
- Conducător întreprindere mică – patron (girant) în piscicultură.
- Maistru pescuit
- Piscicultor principal
- Specialist principal în studiul pescuitului
- Zootehnician-şef
- Şef staţie de control şi încercare
- Şef staţie (piscicultură)
- Şef secţie (pescuit)
- Şef direcţie (în gospodăria piscicolă)
- Manager (în pescuit)
- Inginer-şef (in piscicultură)
- Arbitru principal la testarea cailor de prăsilă